łożyska Fafnir
pierwszy kontakt z łożyskami firmy Fafnir – nie wspominam zbyt dobrze. Łożyska wydały mi się zaskakująco stare, takie toporne … Dopiero po latach zrozumiałem to jest klasa dla siebie samej. „The Fafnir Bearing Company” z New Britain, Connecticut, założona w 1911 roku przez Howard S. Hart. Historia to nie wszystko, najważniejsze są konstrukcje i samo wykonanie łożysk. Dobór materiałów. Łożyska są zaskakująco lekkie …
Poniżej system oznaczeń Fafnir:
http://www.astbearings.com/fafnir-ball-bearings.html
Prefiks | Przyrostek | Definicja |
0 | ? | Super-ciche serie. |
2 | ? | Kąt styku 12 stopni w łożyskach promieniowo zamocowanych. |
3 | ? | Kąt styku 25 stopni w łożyskach promieniowych. |
2MM | ? | Abec-7 Precyzyjny, 12 stopniowy kąt kontaktu. |
3MM | ? | Abec-7 Precyzyjny, kąt kontaktu 25 stopni. |
ZA | ? | Stal nierdzewna. |
AA | ? | Stal nierdzewna Inne niż 52100 I 440C. |
b | ? | Typ rdzenia z momentem obrotowym (EG B542). |
BCP | ? | Typ Łożyska Typu Bellcrank, uszczelki Plya (EG Bcp4W10). |
WSPÓŁ | ? | Jednostka wkładu cylindrycznego – (jednostka łożyskowa serii Muob). |
re | R | Typ gąsienicy, łożysko statków powietrznych (EG D7R6-2). |
DF | ? | Samoloty podwójne. |
DPP | ? | Samoloty, dwurzędowe, typu Plya-Pieczęć. |
DR | ? | Dwurzędowe rolkowe łożyska przemysłowe. |
DRN | ? | Podwójna sztywna poduszka. |
DSA | ? | Standardowa Podwójna Poduszka Poduszki, Dwa Wide wewnętrzne łożyska pierścieniowe z pierścieniami blokującymi, każdy pojedynczy labirynt łożyska uszczelniony (jednostka łożysk wymiennych serii Sprzedam). |
DSADD | ? | Same z serii Dsa oprócz ozdobionych pyłkami. |
DSAO | ? | Seria samozapłonu Dsa z wyjątkiem ciężkich serii (jednostka łożysk wymiennych Series Muoa). |
DSAODD | ? | Tak samo jak seria Dsadd z wyjątkiem ciężkich serii (jednostka łożysk wymiennych serii Muoa). |
DSP | ? | Łożyska Samonastawne Samonastawne Samonastawne Samonastawne Rowery, Plya-Seal, Pre-Smarowane. |
DSRP | ? | Walec samonastawny dla samolotów z uszczelkami Plya. |
DW | ? | Samolot, Szeroki, Dwu-Rzędowy. |
fa | ? | Okrągły pierścień zewnętrzny, głównie małe rozmiary. |
FL | ? | Łożyska Fairlead Samoloty. |
sol | ? | Odporne uszczelnienie mechaniczne, szerokie wewnętrzne łożysko pierścieniowe. |
sol | ? | Przewodnik po statkach powietrznych. |
sol | KLL | Podwójny Mechani-Pieczęć Szeroki Wewnętrzny Pierścień Łożyska, z |
sol | KLLB | Podwójny Mechani-Pieczęć Szeroki Wewnętrzny Pierścień Łożyska, z |
sol | Y | Popchnij łożysko prowadzenia prowadnicy (EG G4Y17). |
GD | ? | Przewodnik po statkach powietrznych. |
GN | ? | Seria ciężka, nadający się do smarowania, szeroki pierścień wewnętrzny, łożyska mechaniczne. |
H | ? | Tylko na pudełku, wyznacza wewnętrzne dopasowanie. |
jot | ? | Extra Loose Internal Fit. |
KA | ? | Typ pieczęci samolotu Aero. |
KF | ? | Jednostronne Jednostki Samolotowe, Początkowo Felt Seals, a teraz Plya-Pieczęcie, Te same nazwy. |
KP | ? | Samolot jednośladowy Plya-Pieczęć. |
KP | ZA | Pełny typ łożyska powietrznego, uszczelnienie Plya, wstępnie smarowane, średnie cło (EG |
KP | AR | Łożyska ślizgowe Łożyska statków powietrznych (EG Kp3Ar11-2). |
KP | b | Pełne łożysko statków powietrznych, średnie obciążenie, uszczelnienie Plya, wstępnie smarowane (EG Kp37B). |
KS | ? | Samoloty, jednostronne, samonastawne. |
KS | L | Samonastawne łożyska lotnicze, metalowa osłona, wstępnie smarowana (EG Ks3L). |
L | ? | Internal Self-Aligning Type. |
LAK | ? | Bezpośrednie mocowanie łożyska kulkowego Oznaczenie serii (Głębokie łożyska serii G-Kllb), Double Mechani-Seal, zewnętrzne łożysko samonastawne. |
LAO | ? | Bezpośrednie zamontowanie łożyska kulkowego Oznaczenie serii (Głębokie łożyska) Gn-Kllb, Double Mechani-Seal, Zewnętrzne łożysko samonastawne. |
LC | ? | Wkład cylindryczny (seria łożysk wymiennych G-Kllb). |
LCJ | ? | Jednostka wkładu kołnierzowego, (seria łożysk wymiennych G-Kllb). |
LCJO | ? | Tak samo jak Lcj z wyjątkiem ciężkich serii (Seria łożysk zastępczych (G-Kllb). |
LM | ? | L Środki krzywkowe lub podcięcie na szerokich łożyskach wewnętrznych. „M” oznacza bardziej zbliżoną tolerancję nachylenia standardowego. |
LP | ? | Specjalne łożysko wewnętrzne, Proctor I Schwartz. |
LTU | ? | Jednostka odbiorcza (wymienna łożyska serii G-Kllb). |
M | ? | Tolerancja Abec-3. |
M | FS60000 | Abec-5 Bearing, (ostatnie cztery cyfry sufiksu Fs są dla specyfikacji klienta). |
MC | ? | Jednostka wkładu samochodowego (wymienna jednostka nośna Muoa). |
MM | ? | Typ Super-Precision produkowany w celu spełnienia wymagań Abec-7. |
MUA | ? | Wymienna jednostka łożyskowa dla blokad na poduszkę Dsa-Dsadd. |
MUB | ? | Wymienna jednostka łożyskowa dla blokad poduszki typu Sa-Sad-Sadd. |
MUOB | ? | Jednostka łożyskowa do Saill, Saodd i Bloczków Poduszkowych. |
MV | ? | Zmodyfikowano Abec-7. |
N | ? | Ciężkie serie, nieprzenikalne szerokie pierścienie wewnętrzne łożysk mechanicznych. |
N | KLL | Przemysłowe łożysko przenoszenia napędu, podwójny uszczelniony, szeroki wewnętrzny pierścień. Z mimośrodowym kołnierzem blokującym. |
N | KLLB | Przemysłowe łożysko przenoszenia napędu, podwójny uszczelniony, szeroki wewnętrzny pierścień z mimośrodowym kołnierzem blokującym, zewnętrzne wyrównanie. |
NLTU | ? | Ramka odbiorcza, stal prasowana do mocowania bocznego. |
P | ? | Łożyskaspecjalne dla statków powietrznych. |
P | ? | Tylko na pudełku, wskazuje luz wewnętrzny. |
PSM | S | Wymiana łożyska dla bloku kuchennego Sal. |
PSM | TS | Wymiana łożyska dla bloku kuchennego Sal. |
R | ? | Regular Fit-Up. |
R | ? | Pojedynczy łożysko kulkowe. |
RA | ? | Rozszerzona wewnętrzna taśma wewnętrzna z kołnierzem. |
RB | ? | Podwójne ekranowane, nadające się do wielokrotnego naprężenia dużełożyskawewnętrzne stosowane w gumowych poduszkach. |
RBG | ? | Gumowa poduszka z dodatkiem do smarowania. |
RBGF | ? | Zespół nabojowy z kołnierzem kauczukowym. |
RBGU | ? | Tak samo jak Rbg z wyjątkiem Paska Stalowe Odporne na Korozję. |
RE | ? | Łożyska wału przegubowego. |
REB | ? | Typ końcówki. |
ROZPUSTNIK | ? | Precyzyjny lotniskowiec. |
RS | ? | Gumowa Poduszka na Poduszkę, Brak Przeznaczenia Do Smarowania. |
RSC | ? | Gumowa wkładka cylindryczna. |
RSU | ? | Tak samo jak Rs Z wyjątkiem Zbrojonego Paskiem Stalowym Odpornym na Korozję. |
S | ? | Znany jako Typ Aerolitu dla Samolotu, Kilka Specjalnych Rozmiarów Samolotu. |
S | ? | Małe wymiary cala Rozmiary. |
S | HD | Pyłoszczelny kołnierz, Poduszka Sadd. |
S | K | Łożyska widełkowe wewnętrzne (EG S1113K). |
S | KD | Pyłoszczelny kołnierz, Seria Poduszki Sadd. |
S | KT | Blokada mimośrodowa dla szerokiego wewnętrznego łożyska pierścieniowego (EG Sll08Kt). |
S | KTD | Pyłoszczelny kołnierz, Poduszka Sadd. |
S | WD | Pyłoszczelny kołnierz, Saod Or Saodd Poszewka na poduszkę. |
SA | ? | Bezpośrednie zamontowanie łożyska kulkowego Oznaczenie serii (jednostka łożyska wymiennego Mub Series) Jednolity labirynt zamknięty zewnętrzny, samonastawny łożysko. |
SA | KD | Pyłoszczelny kołnierz tylko dla blatu Sadd. |
SA | WD | Pyłoszczelny kołnierz, Seria Poduszki Sadd. |
SMUTNY | ? | Oznaczenie bloku poduszki, tak samo jak serie Sa z wyjątkiem wyposaŜonego w pył uszczelniający. |
SADD | ? | Oznaczenie bloku kuchennego, tak samo jak smoła i smarowność, z wyjątkiem pieczęci na kurz i plecy. |
SAL | ? | Bezpośrednio zamontowana poduszka łożyska kulkowego (Seria łożysk wymiennych Psm-S lub Psm-Ts), umeblowane stałe lub pływające, zewnętrzne łożysko samonastawne. |
SAN | KD | Pyłoszczelny kołnierz, Saod Or Saodd Poszewka na poduszkę. |
SAN | WD | Pyłoszczelny kołnierz, Saod Or Saodd Poszewka na poduszkę. |
SAO | ? | Bezpośrednie zamocowanie łożyska kulkowego Oznaczenie serii (jednostka łożysk wymiennych serii Muob), pojedyncze łożysko samouszczelniające labirynt zamknięte. |
SAOD | ? | Oznaczenie bloku poduszki, takie same jak sokół, z wyjątkiem pokrytego pyłkiem uszczelniającym. |
SAODD | ? | Oznaczenie bloku kuchennego, tak samo jak sos i lód, z wyjątkiem wyposażenia z uszczelnieniem pyłowym Obrys tylnej pyłoszczelności. |
SAOL | ? | Tak samo jak seria Sal Z wyjątkiem Sekcji Ciężkiej. |
SCS | ? | Zespół skrzyni biegów wału przegubowego (jednostka łożysk wymiennych serii Mub). |
SM | ? | Łożysko przenoszenia napędu, jednostronne, zewnętrzne wyrównanie do siebie z pierścieniem wyrównującym, szeroki wewnętrzny pierścień z kołnierzem mimośrodowym. |
SM | b | Łożysko przenoszenia napędu przemysłowego, jednorzędowe, zewnętrzne samozasylanie, szeroki wewnętrzny pierścień z mimośrodowym kołnierzem blokującym, pojedyncze uszczelnienie labiryntowe. |
SM | K | Łożysko przenoszenia napędu, jednorzędowy, promieniowy, szeroki pierścień wewnętrzny, z kołnierza blokady mimośrodowej. |
SM | KB | Łożysko przenoszenia napędu, jednostronne, zewnętrzne wyosiowanie, szeroki wewnętrzny pierścień z kołnierzem mimośrodowym. |
SMN | ? | Nośnik taki sam jak w przypadku łożysk sm z serii 300. |
SMN | ? | Łożysko przenoszenia napędu, jednostronne, zewnętrzne wyrównanie z pierścieniem wyrównującym, szeroki pierścień wewnętrzny z mimośrodowym kołnierzem blokującym, seria ciężka (bez sufiksu). |
SMN | ZA | Wymienna łożyska dla blokad poduszek Dsao i Dsaodd. |
SMN | b | Łożysko przenoszenia napędu, pojedyncze rzędy, zewnętrzne wyrównanie, pojedyncze uszczelnienie labiryntowe, szeroki wewnętrzny pierścień z kołnierzem mimośrodowym. |
SMN | K | Łożysko przenoszenia napędu, jednorzędowe, promieniowe, szerokie wewnętrzne koło z mimośrodowym kołnierzem blokującym, ciężkie serie. |
SMN | KB | Łożysko przenoszenia napędu jednorzędowe, zewnętrzne wyosiowanie, szeroki wewnętrzny pierścień z mimośrodowym kołnierzem blokującym, seria ciężka. |
SMO | ? | Podobne do Smn z wyjątkiem dłuższego wewnętrznego pierścienia, stare oznaczenie. |
SN | H | Blokada mimośrodowa. |
SN | HD | Pyłoszczelny kołnierz, Blat Poduszki. |
SN | K | Blokada mimośrodowa. Dla łożyska widełkowego wewnętrznego (EG Sn103K). |
SN | KD | Pyłoszczelny kołnierz, Blat Poduszki. |
SN | WD | Pył uszczelniający .Collar. |
SNW | ? | Adapter Sleeve, Locknut i Zamiatarka. |
T | ? | Pieczęć tylnego pyłu, gdy następuje rozmiar wału (EG T-13143 X 1-7 / 16 cali). |
T | ? | Tylko na pudełku, wskazuje ścisłe wewnętrzne dopasowanie. |
T | re | Obudowa, blat na poduszkę z kołnierzem na kurz. |
TU | ? | Ramka odbiorcza, żeliwo. |
W | ? | Szerokie łożysko ślizgowe typu Plya. |
WIR | ? | Łożyska jednorzędowe, wewnętrzny pierścień rozszerzony o jedną stronę na podwójną szerokość. |
Y | ? | Łożyska ślizgowe specjalne dla samolotów. |
Y | FWI (DB) | Łożyska lotnicze, średnie obciążenie, typ zatrzymania, dupleks (Db), uszczelnienie typu Plya (EG Y96Pwidb). |
? | -4 | Każdy numer łożyska, po którym następuje kolejna pojedyncza cyfra, wskazuje na to, że różni się ona od standardowej (w sposób przedstawiony numerem łożyska) w jednej lub wielu innych. |
? | -3 | Każdy numer łożyska, po którym następuje kolejna pojedyncza cyfra, wskazuje na to, że różni się ona od standardowej (w sposób przedstawiony numerem łożyska) w jednej lub wielu innych. |
? | -2 | Każdy numer łożyska, po którym następuje kolejna pojedyncza cyfra, wskazuje na to, że różni się ona od standardowej (w sposób przedstawiony numerem łożyska) w jednej lub wielu innych. |
? | ZA | Typ statku powietrznego średniego. |
? | ZA | Wąski typ serii. |
? | ZA | Oryginalny maksymalny (typ napełnienia) (przestarzałe dla większości rozmiarów) (zastąpione przez W). |
? | AK | Typ zatrzymania momentu obrotowego, seria samolotów (EG Aw5Ak). |
? | b | Sferyczna OD |
? | BF | Szerokie wewnętrzne łożysko pierścieniowe, ząbkowane, odlewane. |
? | BR | Bronze Retainer, wytłoczony tylko na pudełku. |
? | BS | Zewnętrzny Samonastawny Typ Torque Tube Type (EG Kp25B) |
? | BT | Specjalna wymiana Caterpillar. |
? | CL, 2, | Oznacza ostatnią wewnętrzną zmianę konstrukcji, wymiary |
? | CN | Specjalne Łożyska, Narzędzie pneumatyczne Chicago. |
? | CR | Tylko na pudełku przeznaczonym wyłącznie do wyznaczania składu. |
? | re | Osłona smarownicy stalowej po jednej stronie łożyska. |
? | DB | Dupleks Powrót do początku. |
? | DD | Osłona smarownicy stalowej po obu stronach łożyska. |
? | DDG | Double Shield, Snap Ring I Groove na OD Zewnętrznego Pierścień. |
? | DF | Dupleks Face-To-Face. |
? | DG | Pojedyncza Tarcza, Pierścień Zaczepowy I Groove Na OD Na Boku Opposite Shield. |
? | DT | Dupleks tandemowy. |
? | DU | Dupleksowa uniwersalna podkładka do mocowania Db, Df lub Dt. |
? | DUH | Dupleks uniwersalny, ciężki ładunek. |
? | DUL | Duplex Uniwersalny, Deload Light. |
? | DUM | Duplex Uniwersalny, Średni Ładunek. |
? | mi | (Ciąg dalszy przez czterocyfrową cyfrę) Specyfikacja klienta. |
? | fa | Syntetyczna maska kauczukowa i filcowa, wbudowana w integralną część mechani-uszczelnienia na szerokich łożyskach wewnętrznych. |
? | FT | Pełny typ (bez zatrzymania). |
? | sol | Pierścień Zatrzaskowy I Groove Na OD Z Zewnętrznego Pierścień. |
? | GE | Suffix dla kilku wąskich serii. |
? | H | Ciężkie serie samolotów. |
? | K | Najnowsze typowe gniazda Conrad (Non-Filling Slot). |
? | KD | Typ Conrad, pojedyncza osłona. |
? | KDD | Typ Conrad, podwójnie ekranowany. |
? | KI | Również Łożyska Śmigłowców Lotniczych. |
? | KL | Przemysłowe przenoszenie napędu, łożysko kulkowe, szeroki wewnętrzny pierścień, pojedyncze uszczelnienie. |
? | KL | Konstrukcja Conrad, pojedynczy mechanizm uszczelnienia. |
? | KLB | Przemysłowe przenoszenie napędu, łożysko kulkowe, szeroki wewnętrzny pierścień, pojedyncze uszczelnienie, zewnętrzne wyrównanie. |
? | KLD | Konstrukcja Conrad, pojedyncza uszczelka mechaniczna, pojedyncza osłona. |
? | KLL | Łożysko przenoszące przemysłowe, szeroki wewnętrzny pierścień, podwójne uszczelnienie. |
? | KLL | Konstrukcja Conrad, podwójne uszczelnienie mechani. |
? | KT | Szeroki typ wewnętrzny, aby określić zmianę rozmiaru pierścienia zewnętrznego od oryginalnego projektu. |
? | KT | Pojedynczy Felt Seal, Konrad Construction. |
? | KTD | Budowa Conrada, Jeden Felt Seal, jedna Tarcza. |
? | KTT | Podwójny Felt Seal, Konrad Construction. |
? | KVL | Konstrukcja Conrad, pojedynczy mechanizm uszczelnienia. |
? | KVLD | Konstrukcja Conrad, pojedyncza uszczelka mechaniczna, pojedyncza osłona. |
? | KVLL | Konstrukcja Conrad, podwójne uszczelnienie mechani. |
? | KVT | Pojedynczy Felt Seal, Konrad Construction. |
? | KVTD | Konstrukcja Conrad, jednolity stopień uszczelnienia, pojedyncza osłona. |
? | L | Gwint lewy, typ końcówki. |
? | L | Uszczelnienie mechaniczne z jednej strony jednorzędowych promieniowych i szerokich wewnętrznych łożysk pierścieniowych. |
? | LD | Mechani-Sealed z jednej strony, Plate Shield On Other. |
? | LF | Uszczelniona mechanicznie Jedna strona Z Filcem lub Składem pomiędzy Członkami Pieczęci. |
? | LL | Mechani-uszczelki Obie strony łożyska, promieniowe i szerokie wewnętrzne typu. |
? | LLF | Mechani-Uszczelnienia Obie strony Nosy Z Filcu lub Składu Pieczęć Członków. |
? | LLG | Double Mechani-Seal, pierścień zaciskowy I Groove na OD Zewnętrznego Pierścień. |
? | M | Męska trzpień, typ końcówki. |
? | MBR | Obróbka z brązu (tylko na stemplowanym pudełku). |
? | MS | Oznaczenie rozmiaru stemplowania, jednostka kołnierza. |
? | MSR | Uchwyt z blachy stalowej (tylko na stemplowanym pudełku). |
? | N | Jedno osłonięte łożyska Bliżej dopasowana tarcza smarująca z większą ilością ziemi na łożyskach. |
? | N | Seria 6000. Stary Amerykanin Szerokość W calach. (Uwaga: seria 6000 bez sufiksu „N” to europejska szerokość metryczna). |
? | N | Łożyska dwurzędowe serii 5000. Stary amerykanski, wąski szerokość przed Sae Standards. (Uwaga: seria 5000 bez sufiksu „N” jest obecna w standardowej szerokości Sae). |
? | NP | Pojedynczy, nieprzemakalny pieczęć Plya. |
? | NPP | Dwa nieuwalniające się uszczelki Plya. |
? | P | Pieczęć Plya Po Jednej stronie Łożyska. |
? | PP | Plya-Pieczęć Z Obaj stroną Łożyska. |
? | PW | Dodatkowy promień promieniowy, seria oporowa typu 7000. |
? | R | Typ końcówki prawego gwintu. |
? | S | Solid Shank, Rod-End Type. |
? | S | Zewnętrzny Samonastawny Rodzaj, Sferyczna Powierzchnia Na OD jest dopasowana do wewnętrznej sferycznej powierzchni Dodatkowego Pierścienia o prostym lub płaskim OD używanym do wyznaczania łożysk wewnętrznych jedno i dwurzędowych oraz szerokich wewnętrznych łożysk. |
? | SMBR | Silikon, Obróbka Procesowa Brązowa. |
? | SR | Stalowy retainer. |
? | T | Felt Seal Po jednej stronie łożyska. |
? | TD | Pojedyncza Pieczęć I Tarcza. |
? | TG | Pojedynczy Felt Seal, Snap Ring I Groove Na OD Z Pierścień Zewnętrzny Na Boku Opposite Seal. |
? | TT | Felt Seal Na obu stronach Łożyska. |
? | W | (Po numerze) Szerokość wewnętrznego pierścienia w szesnastym, typu dzwonka. |
? | W | 20 stopni w małych rozmiarach, seriach 7200 i 7300. |
? | W | Ostatni typ pojemności (wypełnienie szczeliny). |
? | WD | Ładowanie konstrukcji groove, pojedyncza osłona twarzy naprzeciwko rowka. |
? | WI | Maksymalny typ (W) przeciwbieżny na pierścieniu zewnętrznym. |
? | WP | Seria 7000 z kątem kontaktu 35 stopni, taka sama jak w przypadku Wi (zastępowana przez serie 7000Pw)
. |